Jaki kask wybrać na motocykl? 

Wielu początkujących motocyklistów zastanawia się: jaki wybrać kask dla siebie? Na co zwracać uwagę? Skąd mają wiedzieć, który garnek jest najlepszy w danym przedziale cenowym? Wielu ludzi szuka wtedy opinii na temat danego modelu kasku w internecie. Teraz pytanie: czy takie opinie są miarodajne? Niestety nie do końca...

Sam śledzę portale z opiniami dotyczącymi odzieży motocyklowej, aby zobaczyć co w trawie piszczy, czy są rzeczy które użytkownikom danych kasków przeszkadzają i czy są zadowoleni ze swoich garnków. Pierwsze, co rzuca mi się w oczy, to rozbieżność opinii. W kwestii "wyciszenia" znaleźć można ocenę od skrajnego "0" czy "1" do "10". Przy jednym i tym samym modelu. Dlaczego tak się dzieje?


Punkt odniesienia

Załóżmy, że pierwszy raz jedziesz w swoim nowym kasku. Czy jest za głośny? Jest cichy? Do czego odniesiesz swoje wrażenia? Jedziesz właśnie potężną "V"-ką o pojemności 1800 z przelotowymi tłumikami w otwartym kasku, czy może Maxiskuterem z seryjnym wydechem w kasku integralnym? Pytanie podstawowe: Czy kask jest dopasowany do Twoich potrzeb?



Jaki rodzaj kasku wybrać?

Żeby dobrać właściwy kask do nas i naszych potrzeb musimy sami sobie zadać pytanie? W jaki sposób będziemy użytkować motocykl? Czy będą to krótsze dystanse, czy planujemy w przyszłości realizować wypady na alpy albo spędzać urlop okrążając Morze Czarne? Czy mamy zamiar jeździć, tylko jak będzie ładna pogoda, czy może zdarzyć się, że chwyci nas chłodniejsze powietrze lub deszcz.




Kategorie kasków:

  • Integralne – sportowe, bądź sportowo-turystyczne kaski, poziom bezpieczeństwa ze względu na osłonę szczęki jest w tym przypadku najlepszy. Szczęka jest integralną częścią kasku. Tutaj wyciszenie również nie stanowi problemu, jedyne szczeliny które w takim kasku znajdziemy, to między skorupą a wizjerem oraz w otworach wentylacyjnych. Typowo sportowe kaski wentylację mają dostosowaną do sportowej sylwetki na motocyklu  Integralne kaski sportowo-turystyczne – w tym przypadku producenci bardziej zwracają uwagę na wyciszenie kasku, wyściółka bardziej opina część głowy gdzie znajdują się uszy, wentylacja swoje najlepsze właściwości zapewnia przy wyprostowanej sylwetce, która towarzyszy motocyklom typu naked oraz turystycznym motocyklom o zacięciu sportowym



    Często przy kaskach sportowo-turystycznych znajdziemy blendę przeciwsłoneczną, wysuwaną wewnątrz kasku. Takie rozwiązanie ma swoje dobre oraz złe strony
    minus: osłabienie skorupy w miejscu czoła, poprzez wstawienie blendy (dlatego też, w kaskach ARAI nie znajdziemy blendy wysuwanej wewnątrz, producent ten stosuje nakładki na zewnętrzną część szyby aby skorupa była bardziej bezpieczna)



    plus: jazda w słoneczne dni lub późne wieczory nie wymaga zmiany wizjera z ciemnego na przezroczysty bądź odwrotnie
  • Szczękowe – podnoszona szczęka świetnie sprawdza się do jazdy typowo turystycznej. Pozwala nam na spokojną jazdę po mieście z podniesioną szczęką. Przy prędkościach powyżej ~60 km/h zazwyczaj zachodzi konieczność zamknięcia szczęki, jeśli tego nie zrobimy pęd wiatru będzie naciskał na podniesioną szczękę ciągnąc kask do tyłu. Zresztą, jazda bez osłony szczęki przy wyższych prędkościach to nie jest dobry pomysł ;). Kaski szczękowe ze względu na cały mechanizm podnoszenia szczęki są relatywnie droższe od ich odpowiedników spośród kasków integralnych. Jeśli szukasz dobrego kasku szczękowego przygotuj się na koszt ok. od 800 zł w górę. W tym segmencie kasków producenci skupiają się na wyciszeniu, w związku z czym im wyższy model szczękowca tym kask powinien być bardziej "cichy". Jeśli spędzasz sporo czasu na spokojnej turystyczno-krajoznawczej wycieczce na motocyklu, wliczając w to jazdę po mieście – kaski turystyczne są dla Ciebie.
  • Otwarte – otwarte garnki nie są przeznaczone tylko dla "skuterowców". Kask otwarty to świadomy wybór motocyklisty, który wie czego chce od takiego kasku i wie w jaki sposób będzie go użytkował. Jeśli jesteś posiadaczem motocykla typu Chopper/Cruiser, jeździsz w głównie ciepłe dni oraz lubisz czuć "wiatr we włosach", to jest to odpowiednia dla Ciebie opcja. Świetna wentylacja oraz duże pole widzenia to największe atuty takiego rozwiązania. Efekt podwiewania pod szybą w większości sytuacji załatwi wysoka szyba w motocyklu. Stopień wyciszenia takiego kasku zależy od tego jak wyściółka opina Twoja głowę oraz na ile jest gruba w miejscu gdzie opina miejsce na uszy.
  • Wielofunkcyjne – Z jednej strony chciałbyś mieć kask otwarty, ale z drugiej potrzebujesz kask który umożliwi Ci zamknięcie szczęki przy wyższych prędkościach bądź w chłodniejsze dni? Na pewno znajdziesz w tym segmencie kask dla siebie. Tutaj najbardziej liczy się funkcjonalność takiego kasku. Możesz go dopasować do aktualnej potrzeby bądź pogody.


Airoh Rev


Opuszczona szczęka jak w przypadku kasku integralnego


Podniesiona szczęka schowana z tyłu głowy,
cechy kasku otwartego

Airoh Executive


Kask otwarty z dołożoną osłoną szczęki
oraz kurtyną na szczęce (zmniejsza podwiewanie)

Kask otwarty bez osłony szczęki

Każdy rodzaj kasku ma swoje wady i zalety, wybierz odpowiedni kask dla siebie aby dobrać cechy na których Ci zależy podczas Twoich wyjazdów motocyklowych.


Bezpieczeństwo

Jeśli kask ma Ci służyć tylko po to, aby Pan policjant nie wlepił mandatu za jego brak. Możesz spokojnie ominąć ten punkt. Jeśli jednak zdajesz sobie sprawę, że kask służy głównie do ochrony Twojej głowy, ten punkt powinien szczególnie zwrócić Twoją uwagę.

Kask ma przede wszystkim za zadanie tłumić siłę uderzenia w razie wypadku. Im mniej siły powstałej w przypadku uderzenia dotrze się do Twojej głowy tym lepiej. W związku z tym najistotniejszym elementem kasku jest jego SKORUPA, czyli część zewnętrzna kasku która ma wytłumić uderzenie oraz nie pozwolić mu zbyt szybko pęknąć.

Podstawowym materiałem do budowy skorupy kasku jest termoplastyk (ABS), w zależności od producenta technologia ta może przyjąć różne nazwy. Termoplastyk to jeden z tańszych materiałów do budowy kasku. Spośród kasków integralnych, te wykonane w technologii "wtryskiwanych materiałów termoplastycznych" znajdziemy w cenie nawet do 1000 zł. W głównej mierze zależy to od wielu składowych kasku tj. wyściółka, wentylacja, szybka, blenda czy nawet wielofunkcyjność kasku (kaski 3w1).

Kolejnym w hierarchii materiałów do produkcji kasków jest poliwęglan, waga takiego kasku jest często nieco wyższa niż w przypadku kasku z termoplastu. W zmian otrzymujemy skorupę która jest bardziej wytrzymała oraz lepiej tłumi siłę uderzenia. Integralne garnki wykonane z poliwęglanu znajdziemy w cenie od 400 do 1200 zł.

Bardziej wytrzymałe oraz lżejsze mieszanki to połączenie kevlaru z włóknem szklanym (fiberglass). Półka cenowa takich kasków standardowo, w wersji integralnej, znajduje się w granicach 700-1400 zł. Kaski wykonane w tej technologii cechują się dużą wytrzymałością oraz sprężystością, włókno szklane ze względu na swoją strukturę bardzo dobrze rozprowadza i tłumi siłę uderzenia. Po dodaniu do tej skorupy carbonu, cena potrafi wzrosnąć do 2000-2500 zł za kask.

Pod względem bezpieczeństwa, wyżej jest już tylko Arai. Ale to już dłuższy temat...

Osobiście jestem wyznawcą tezy "na bezpieczeństwie się nie oszczędza" i pełni się pod tym podpisuje. Wiem że Ty "nie będziesz szybko jeździć" albo "to tylko 50/125ccm". Ale to motocykl, pamiętaj, że nie masz pasów bezpieczeństwa, poduszek powietrznych ani pół tony żelastwa przed sobą która przejmie siłę uderzenia. Motocykliści są tym elementem ruchu drogowego, który jest mało widoczny na drodze oraz ciężko ocenić jego prędkość. Przekonasz się o tym teraz, albo później, gdy w obliczu zagrożenia zaczniesz się zastanawiać "a co by było gdyby". Oby to gdyby nigdy się nie wydarzyło ale PRZEZORNY ZAWSZE UBEZPIECZONY.

Rozmiar kasku

Jeśli przymierzasz nowy kask, miej na uwadze, że kask musi być dopasowany. Wyściółka ułoży się i dopasuje do Twojego rozmiaru i kształtu głowy. Poduszki policzkowe powinny być dość ściśnięte – one pierwsze się dopasują, fabrycznie muszą być mocno wypchane głównie dla ludzi z dużym obwodem głowy i smukłymi policzkami. Najważniejsze aby kask nie cisnął w skronie. Jeśli po godzinie jazdy w kasku zacznie Cię boleć głowa, kask jest za mały. Druga sprawa jeśli kask będzie zbyt luźny, początkowo jazda nie będzie problematyczna, gdy wyściółka się wybije może okazać się, że kask za mocno obraca się na głowie co jest niebezpieczne i niezbyt komfortowe (zbyt luźny kask to często powód dla którego mamy wrażenie, że kask jest "głośny")

Jeśli przymierzasz kask w sklepie staraj się przymierzyć 2 lub 3 rozmiary danego kasku. Jak coś Ci nie leży, zobacz inny model kasku lub innej firmy. Każda głowa jest inna, przez co nie każdemu leży każdy garnek.


Rozmiary skorupy

W specyfikacji kasków często znajdziemy informację, że kask jest robiony w 3ch rozmiarach skorupy (XS-S, M, L-XL). Taki zapis daje nam jasną informację, kask w rozmiarze XS oraz S różni się tylko wyściółką w środku. Rozmiar skorupy jest dość istotny, szczególnie dla osób które potrzebują kask w rozmiarach skrajnych tj. XS lub XL. W przypadku jednego rozmiaru skorupy właściciel kasku w rozmiarze XL ma bardzo małą ilość wyściółki, natomiast mając kask w XS większość objętości kasku stanowić będzie jego wyściółka.