Szanujemy twoją prywatność. Nigdy nie podzielimy się zgromadzonymi informacjami.
Wielu początkujących motocyklistów zastanawia się: jaki wybrać kask dla siebie? Na co zwracać uwagę? Skąd mają wiedzieć, który garnek jest najlepszy w danym przedziale cenowym? Wielu ludzi szuka wtedy opinii na temat danego modelu kasku w internecie. Teraz pytanie: czy takie opinie są miarodajne? Niestety nie do końca...
Sam śledzę portale z opiniami dotyczącymi odzieży motocyklowej, aby zobaczyć co w trawie piszczy, czy są rzeczy które użytkownikom danych kasków przeszkadzają i czy są zadowoleni ze swoich garnków. Pierwsze, co rzuca mi się w oczy, to rozbieżność opinii. W kwestii "wyciszenia" znaleźć można ocenę od skrajnego "0" czy "1" do "10". Przy jednym i tym samym modelu. Dlaczego tak się dzieje?
Punkt odniesienia
Załóżmy, że pierwszy raz jedziesz w swoim nowym kasku. Czy jest za głośny? Jest cichy? Do czego odniesiesz swoje wrażenia? Jedziesz właśnie potężną "V"-ką o pojemności 1800 z przelotowymi tłumikami w otwartym kasku, czy może Maxiskuterem z seryjnym wydechem w kasku integralnym? Pytanie podstawowe: Czy kask jest dopasowany do Twoich potrzeb?
Żeby dobrać właściwy kask do nas i naszych potrzeb musimy sami sobie zadać pytanie? W jaki sposób będziemy użytkować motocykl? Czy będą to krótsze dystanse, czy planujemy w przyszłości realizować wypady na alpy albo spędzać urlop okrążając Morze Czarne? Czy mamy zamiar jeździć, tylko jak będzie ładna pogoda, czy może zdarzyć się, że chwyci nas chłodniejsze powietrze lub deszcz.
Airoh Rev | |
Opuszczona szczęka jak w przypadku kasku integralnego | Podniesiona szczęka schowana z tyłu głowy, cechy kasku otwartego |
Airoh Executive | |
Kask otwarty z dołożoną osłoną szczęki oraz kurtyną na szczęce (zmniejsza podwiewanie) | Kask otwarty bez osłony szczęki |
Każdy rodzaj kasku ma swoje wady i zalety, wybierz odpowiedni kask dla siebie aby dobrać cechy na których Ci zależy podczas Twoich wyjazdów motocyklowych.
Jeśli kask ma Ci służyć tylko po to, aby Pan policjant nie wlepił mandatu za jego brak. Możesz spokojnie ominąć ten punkt. Jeśli jednak zdajesz sobie sprawę, że kask służy głównie do ochrony Twojej głowy, ten punkt powinien szczególnie zwrócić Twoją uwagę.
Kask ma przede wszystkim za zadanie tłumić siłę uderzenia w razie wypadku. Im mniej siły powstałej w przypadku uderzenia dotrze się do Twojej głowy tym lepiej. W związku z tym najistotniejszym elementem kasku jest jego SKORUPA, czyli część zewnętrzna kasku która ma wytłumić uderzenie oraz nie pozwolić mu zbyt szybko pęknąć.
Podstawowym materiałem do budowy skorupy kasku jest termoplastyk (ABS), w zależności od producenta technologia ta może przyjąć różne nazwy. Termoplastyk to jeden z tańszych materiałów do budowy kasku. Spośród kasków integralnych, te wykonane w technologii "wtryskiwanych materiałów termoplastycznych" znajdziemy w cenie nawet do 1000 zł. W głównej mierze zależy to od wielu składowych kasku tj. wyściółka, wentylacja, szybka, blenda czy nawet wielofunkcyjność kasku (kaski 3w1).
Kolejnym w hierarchii materiałów do produkcji kasków jest poliwęglan, waga takiego kasku jest często nieco wyższa niż w przypadku kasku z termoplastu. W zmian otrzymujemy skorupę która jest bardziej wytrzymała oraz lepiej tłumi siłę uderzenia. Integralne garnki wykonane z poliwęglanu znajdziemy w cenie od 400 do 1200 zł.
Bardziej wytrzymałe oraz lżejsze mieszanki to połączenie kevlaru z włóknem szklanym (fiberglass). Półka cenowa takich kasków standardowo, w wersji integralnej, znajduje się w granicach 700-1400 zł. Kaski wykonane w tej technologii cechują się dużą wytrzymałością oraz sprężystością, włókno szklane ze względu na swoją strukturę bardzo dobrze rozprowadza i tłumi siłę uderzenia. Po dodaniu do tej skorupy carbonu, cena potrafi wzrosnąć do 2000-2500 zł za kask.
Pod względem bezpieczeństwa, wyżej jest już tylko Arai. Ale to już dłuższy temat...
Osobiście jestem wyznawcą tezy "na bezpieczeństwie się nie oszczędza" i pełni się pod tym podpisuje. Wiem że Ty "nie będziesz szybko jeździć" albo "to tylko 50/125ccm". Ale to motocykl, pamiętaj, że nie masz pasów bezpieczeństwa, poduszek powietrznych ani pół tony żelastwa przed sobą która przejmie siłę uderzenia. Motocykliści są tym elementem ruchu drogowego, który jest mało widoczny na drodze oraz ciężko ocenić jego prędkość. Przekonasz się o tym teraz, albo później, gdy w obliczu zagrożenia zaczniesz się zastanawiać "a co by było gdyby". Oby to gdyby nigdy się nie wydarzyło ale PRZEZORNY ZAWSZE UBEZPIECZONY.
Jeśli przymierzasz nowy kask, miej na uwadze, że kask musi być dopasowany. Wyściółka ułoży się i dopasuje do Twojego rozmiaru i kształtu głowy. Poduszki policzkowe powinny być dość ściśnięte – one pierwsze się dopasują, fabrycznie muszą być mocno wypchane głównie dla ludzi z dużym obwodem głowy i smukłymi policzkami. Najważniejsze aby kask nie cisnął w skronie. Jeśli po godzinie jazdy w kasku zacznie Cię boleć głowa, kask jest za mały. Druga sprawa jeśli kask będzie zbyt luźny, początkowo jazda nie będzie problematyczna, gdy wyściółka się wybije może okazać się, że kask za mocno obraca się na głowie co jest niebezpieczne i niezbyt komfortowe (zbyt luźny kask to często powód dla którego mamy wrażenie, że kask jest "głośny")
Jeśli przymierzasz kask w sklepie staraj się przymierzyć 2 lub 3 rozmiary danego kasku. Jak coś Ci nie leży, zobacz inny model kasku lub innej firmy. Każda głowa jest inna, przez co nie każdemu leży każdy garnek.
W specyfikacji kasków często znajdziemy informację, że kask jest robiony w 3ch rozmiarach skorupy (XS-S, M, L-XL). Taki zapis daje nam jasną informację, kask w rozmiarze XS oraz S różni się tylko wyściółką w środku. Rozmiar skorupy jest dość istotny, szczególnie dla osób które potrzebują kask w rozmiarach skrajnych tj. XS lub XL. W przypadku jednego rozmiaru skorupy właściciel kasku w rozmiarze XL ma bardzo małą ilość wyściółki, natomiast mając kask w XS większość objętości kasku stanowić będzie jego wyściółka.