Luz na główce ramy likwidacja:

 

1.      Aby określić czy mamy luz na główce ramy można to sprawdzić na kilka sposobów:

 

  • Jadąc motocyklem po wybojach np kostka brukowa jeżeli słyszymy niepokojące „ stukanie” dochodzące z pod półki górnej lub odczuwamy luz góra dół oraz przód- tył świadczy to o luzie na główce ramy,
  • Druga metoda to na  postoju wciskamy przedni hamulec i trzymając kierownicę jak podczas jazdy przesuwamy ją na przemian tył i przód odczuwalny przeskok w okolicach główki ramy świadczy o luzie na łożyskach. Nie mylić z pracą tarcz pływających na nitach podczas zaciśnięcia przednich hamulców,
  • Kolejna metoda po dość gwałtowne hamowanie przednim hamulcem podczas jazdy (prosta płaska droga) wyczuwalny przeskok na główce świadczy o luzie,
  • Podstawiamy pod kolektor lub miskę silnika klocek w ten sposób aby przednie koło było w powietrzu (jeżeli mamy centralne podnóżki ułatwi nam to sprawę , jeżeli nie to możemy postawić tył motocykla na stojaku następnie podlewarowć przód motocykla i podstawić klocek oraz usunąć lewarek), chwytamy za przednie koło oraz za górną półkę i staramy się wyczuć luz ruszając na przemian przód-tył.

 

 

2.      Dokręcenie łożysk główki ramy.

  • W wielu przypadkach wystarczy dociągnąć łożyska główki ramy bez wymiany ich na nowe,
  • Dobrze jest przesmarować je smarem przekładniowym,
  • Jeżeli po dociągnięciu łożyska (likwidacja luzu) słyszymy trzaskanie, przeskoki podczas skręcania kierownicy prawdopodobnie łożyska nadają się do wymiany,

 

 

a) Aby dokręcić łożyska należy poluźnić nakrętkę centralną główki ramy oraz śruby nimbusowe trzymające lagi (zdjęcie nr1)

 

1_zdj1.jpg

Zdjęcie nr 1

 

b) Następnie stawiamy motocykl na podnóżki centralne i podkładamy klocek pod kolektory aby przednie koło było w powietrzu, jeżeli motocykl nie ma centralnej podstawki możemy postawić tył motocykla na stojaku następnie używając lewarka podnieść przód motocykla ( podstawiamy np. pod silnik)  i podkładamy klocek pod silnik a lewarek usuwamy

c) Kolejny ruch to odkręcenie centralnej śruby główki motocykla oraz zdjęcie górnej półki

d) Mamy wówczas dostęp do nakrętek (kontrująca, podkładka zabezpieczająca oraz nakrętka dociągająca łożyska) zdjęcie nr 2

 

 

1_zdj2.jpg

Zdjęcie nr 2

 

e) Dokręcamy nakrętkę dolną do momentu kiedy obracając dolną pólka nie będzie znacznych oporów (chodzi o to aby kierownica podczas manewrów nie chodziła ciężko) używamy do tego specjalnych kluczy (klucz hakowy) producent dostarcza go w standardzie z narzędziami motocykla (zdjęcie nr 3) nie używajcie czasem śrubokręta i młotka !!!! bo pokaleczycie nakrętkę – będzie widać, że było grzebane i główka nie będzie dociągnięta z odpowiednia precyzją . Kolejna czynność to zakładamy podkładkę zabezpieczającą (ma ona specjalne wypusty które muszą wejść w wycięcia dolnej i górnej nakrętki- zabezpiecza to przed odkręcaniem się nakrętek) nakręcamy druga nakrętkę kontrującą i zaginamy wypusty podkładki tak aby weszły w nacięcia górnej nakrętki teraz już nic nie powinno nam się odkręcić podczas jazdy. Zakładamy górną półkę dokręcamy centralną nakrętkę oraz imbusy mocujące przednie zawieszenie i gotowe.

 

zdjęcie nr 3

 

 

 

Komplety naprawcze - łożyska główki ramy oraz uszczelniacze, znajdziesz w ofercie DK Motocykle

 

 

Wszystkie prawa zastrzeżone. Artykuł jest własnością serwisu DK MOTOCYKLE, kopiowanie możliwe jedynie z podaniem źródła artykułu.