NACIĄG ŁAŃCUCHA:

1. Podstawowa sprawa to sprawdzamy stan naciągu łańcucha w tym celu wykonujemy następujące czynności:

  • Stawiamy motocykl na centralną podstawkę jeżeli takiej nie posiada stawiamy go na stojaku tylnego koła,
  • Następnie na połowie długości łańcucha (miedzy tylną a przednią zębatką) mierzymy naciąg łańcucha zgodnie z foto nr 1-2,

zdj1.jpg

Zdjęcie nr 1

zdj2.jpg

Zdjęcie nr 2


Luz między stanem spoczynku a odchyleniu go max (do oporu) w kierunku wahacza powinien wynosić 25-35mm (w zależności od rodzaju motocykla, producent podaje te informacje na zamieszczonej naklejce na wahaczu widoczne na zdjęciu powyżej), pomiar przeprowadzamy za pomocą zwykłej miarki mierząc odchylenie od poziomu w stanie spoczynku łańcucha. Do jego max wychylenia ku górze.

Jeżeli wartość ta jest większa lub mniejsza należy przeprowadzić korekcję naciągu łańcucha

2. Naciąg łańcucha:

§  Odkręcamy nakrętkę osi koła (zdjęcie nr 3)

zdj3.jpg

Zdjęcie nr 3

§  Używając śrub naciągu łańcucha (zdjęcie nr 4) naciągamy równomiernie z dwóch stron wahacza łańcuch do żądanej wielkości

zdj4.jpg

Zdjęcie nr 4

Upewniamy się czy łańcuch jest w osi z osią motocykla (oś koła prostopadła do osi motocykla) czyli mówiąc prosto czy koło nie jest przekrzywione naciągami bardziej w jedną ze stron - spowoduje szybkie zużycie się łańcucha oraz zębatek a także głośną (strzelanie) pracę napędu. Do tego celu służą znaczniki na wahaczu które znajdują się po jego obu stronach (pionowe kreski - zdjęcie nr 5) znaczniki muszą być na takiej samej kresce z obu stron.

zdj5.jpg

Zdjęcie nr 5

Dociągamy śrubę mocująca koło i ponownie sprawdzamy stan naciągu jeżeli dalej mieści się w normie praca jest zakończona. Jeżeli nie, powtarzamy czynność (podczas dociągania śruby mocującej oś koła, łańcuch minimalnie się naciąga).

3. Sprawdzenie zużycia układu napędowego (zębatki łańcuch) jest kilka metod:

§  Sprawdzamy stan naciągu łańcucha jeżeli jest on blisko ostatniego znacznika (kreski pionowe na wahaczu) świadczy to o jego zużyciu (rozciągnięciu zdjęcie nr 5)

§  Chwytamy łańcuch palcami na tylnej zębatce i próbujemy go odciągnąć do tyłu jeżeli luz przekroczy 2-3 mm świadczy to o jego zużyciu,

§  Sprawdzenie kondycji tylnej zębatki (będzie ona odzwierciedleniem stanu całego układu napędowego gdyż przeważnie zmienia się wszystko w komplecie â zębatkę przód, tył oraz łańcuch) jeżeli zęby są ostre i przechylone w stronę obrotu koła świadczy to o mocnym zużyciu napędu. Zdjęcie nr 6 przedstawia prawidłowy stan zębatki (grube zęby przy końcu oraz brak ich przechylenia).

zdj6.jpg

Zdjęcie nr 6






Wszystkie prawa zastrzeżone. Artykuł jest własnością serwisu DK MOTOCYKLE, kopiowanie możliwe jedynie z podaniem źródła artykułu.