Szanujemy twoją prywatność. Nigdy nie podzielimy się zgromadzonymi informacjami.
1. Podstawowa sprawa to sprawdzamy stan naciągu łańcucha w tym celu wykonujemy następujące czynności:
Zdjęcie nr 1
Zdjęcie nr 2
Luz między stanem spoczynku a odchyleniu go max (do oporu) w kierunku wahacza powinien wynosić 25-35mm (w zależności od rodzaju motocykla, producent podaje te informacje na zamieszczonej naklejce na wahaczu widoczne na zdjęciu powyżej), pomiar przeprowadzamy za pomocą zwykłej miarki mierząc odchylenie od poziomu w stanie spoczynku łańcucha. Do jego max wychylenia ku górze.
Jeżeli wartość ta jest większa lub mniejsza należy przeprowadzić korekcję naciągu łańcucha
2. Naciąg łańcucha:
§ Odkręcamy nakrętkę osi koła (zdjęcie nr 3)
Zdjęcie nr 3
§ Używając śrub naciągu łańcucha (zdjęcie nr 4) naciągamy równomiernie z dwóch stron wahacza łańcuch do żądanej wielkości
Zdjęcie nr 4
Upewniamy się czy łańcuch jest w osi z osią motocykla (oś koła prostopadła do osi motocykla) czyli mówiąc prosto czy koło nie jest przekrzywione naciągami bardziej w jedną ze stron - spowoduje szybkie zużycie się łańcucha oraz zębatek a także głośną (strzelanie) pracę napędu. Do tego celu służą znaczniki na wahaczu które znajdują się po jego obu stronach (pionowe kreski - zdjęcie nr 5) znaczniki muszą być na takiej samej kresce z obu stron.
Zdjęcie nr 5
Dociągamy śrubę mocująca koło i ponownie sprawdzamy stan naciągu jeżeli dalej mieści się w normie praca jest zakończona. Jeżeli nie, powtarzamy czynność (podczas dociągania śruby mocującej oś koła, łańcuch minimalnie się naciąga).
3. Sprawdzenie zużycia układu napędowego (zębatki łańcuch) jest kilka metod:
§ Sprawdzamy stan naciągu łańcucha jeżeli jest on blisko ostatniego znacznika (kreski pionowe na wahaczu) świadczy to o jego zużyciu (rozciągnięciu zdjęcie nr 5)
§ Chwytamy łańcuch palcami na tylnej zębatce i próbujemy go odciągnąć do tyłu jeżeli luz przekroczy 2-3 mm świadczy to o jego zużyciu,
§ Sprawdzenie kondycji tylnej zębatki (będzie ona odzwierciedleniem stanu całego układu napędowego gdyż przeważnie zmienia się wszystko w komplecie â zębatkę przód, tył oraz łańcuch) jeżeli zęby są ostre i przechylone w stronę obrotu koła świadczy to o mocnym zużyciu napędu. Zdjęcie nr 6 przedstawia prawidłowy stan zębatki (grube zęby przy końcu oraz brak ich przechylenia).
Zdjęcie nr 6
Wszystkie prawa zastrzeżone. Artykuł jest własnością serwisu DK MOTOCYKLE, kopiowanie możliwe jedynie z podaniem źródła artykułu.