Każdy kto szukał używanego motocykla off-road'owego na portalach ogłoszeniowych musiał zmierzyć się z pewnym problemem. Mianowicie - "czy to na pewno właściwy rocznik tego motocykla?". Okazuje się, że sprawa nie jest wcale taka prosta, motocykle crossowe zazwyczaj są bez jakichkolwiek papierów. Sprzedawcy wykorzystują ten fakt i podają często niewłaściwy rok produkcji chcąc odmłodzić swoją maszynę a jednocześnie zwiększyć jej wartość. Tu rzecz się komplikuje bo podczas zakupu jakichkolwiek części powinniśmy znać dokładny rok produkcji aby mieć pewność że dana część pasuje, no i oczywiście nie chcielibyśmy żeby ktoś nas oszukał.
Jak sprawdzić rzeczywisty rok produkcji motocykla?
Najprościej poprosić sprzedawcę o podanie numeru ramy który znajduje się najczęściej w okolicach główki ramy. Zazwyczaj nie ma z tym problemu, chociaż zdarzały się przypadki gdzie numer VIN był zeszlifowany, polecałbym omijać takie motocykle. Weryfikując numer VIN możemy odczytać faktyczny rok produkcji.
W przypadku motocykli HONDA, KAWASAKI, SUZUKI, YAMAHA, KTM oraz HUSQVARNA, zazwyczaj 10 znak w numerze VIN oznacza rok produkcji:
1988(J) | 1989(K) | 1990(L) | 1991(M) | 1992(N) | 1993(P) | 1994(R) | 1995(S) | 1996(T) | 1997(V) |
1998(W) | 1999(X) | 2000(Y) | 2001(1) | 2002(2) | 2003(3) | 2004(4) | 2005(5) | 2006(6) | 2007(7) |
2008(8) | 2009(9) |
Gdy dalej sprawa nie jest jasna, szukamy naszego modelu w spisie numerów VIN i weryfikujemy rocznik po gotowych szablonach identyfikatora VIN:
W innym wypadku zostaje nam już tylko telefon do serwisu...